vrijdag 6 april 2012

Een paar tips voor als je boodschappen gaat doen

Een tijdje geleden kwam ik het volgende boekje tegen van de journalist Micheal Pollan. Het gaat over een paar simpele regels over het kopen en bereiden van Voedsel. Omdat ik de laatste tijd wat meer tijd thuis heb, nu ik niet meer professioneel kook. Komt veel van het voedsel wat wij hier eten rechtstreeks uit de plaatselijke landwinkel, waar ik vooral mijn aardappelen, groente en fruit koop. Dit zijn voornamelijk seizoensproducten en die komen van de boer die de landwinkel beheert, of van zijn leveranciers hier uit de directe omgeving. Verser als dit kan je het natuurlijk niet krijgen en veel van deze producten zijn ook nog biologische.

Ik heb tegenwoordig z,n grote rieten mand voorop mijn fiets en een paar keer per week maak ik een ritje naar deze winkel. Wat ik nog meer geweldig vind aan deze winkel is dat er geen personeel aanwezig is. Je pakt wat je nodig hebt, je telt de verschillende bedragen bij elkaar op. Je stopt papier geld, in een gleuf van een oud bureau en pakt het eventuele wisselgeld uit een geldkistje. Dit gaat al jaren in goed vertrouwen en blijkbaar goed. Waar vind je dat tegenwoordig nog?  Zijn de producten op of is er geen wisselgeld meer aanwezig dan bel je even aan en dan is de boerin als ze thuis is graag bereid je te helpen.

Maar goed, veel van het voedsel wat wij in de supermarkt kopen is tegenwoordig bewerkt om het langer houdbaar en voor ons zelf makelijker te maken. Maar als je logische nadenkt en er even de tijd voor neemt. Kun je heel veel dingen beter, goedkoper en smakelijker zelf bereiden. Dit is uit eindelijk beter voor het milieu, je gezondheid en je portemonnee. Neem nu een pak kant en klare cakemix. Hier zit tarwemeel, maïszetmeel, rijsmiddel, fructose, ei, vet en lactose in. Beetje water er door mixen en je hebt cake. Terwijl wij vroeger op school gewoon met bloem, eieren, roomboter, suiker en melk een cake maakte. Die cake smaakte echt veel beter dan wat je uit z,n pak maakt, neem dat maar van mij aan. Goed hij is misschien iets minder lang houdbaar als dat ding uit het pak, maar desnoods vries je de helft in en eet je hem op een later tijd stip.

Er zitten tegenwoordig zo veel toevoegingen in ons voedsel dat die voor de meeste mensen niet eens uit te spreken zijn, laat staan dat we weten wat we allemaal in ons mond stoppen. Er is ondertussen wel aangetoond dat kinderen van te veel suiker en kleurstoffen hyper actief en te dik worden en ook volwassen worden steeds zwaarder. En dan heb ik het nog niet eens over de meest vreselijke ziektes die mensen tegenwoordig steeds vaker krijgen. Rara, hoe kan dat……

 Ik weet het geen vrolijk nieuws. Om terug te komen op het boekje waar ik het aan het begin over had. Het is in het Engels en de Nederlandse vertaling is nog niet op de markt,maar het is de moeite waard om eens door te lezen. Geen wetenschappelijke taal ,maar gewoon je gezond verstand gebruiken, als het gaat over de producten waar je keukenkastjes en  koelkast mee vult. 


Eat food. Not to much. Mostly plants

My favority food rules:
Food Rule nr. 7: Avoid food products containing ingredients a third-grader cannot pronounce..
Food Rule nr. 9: Avoid food products with the word ‘lite’, ‘low-fat’ of ‘non-fat’ in their names..
Food Rule nr. 13: Eat only foods that will eventually rot (en dus niet de cupcakes die 2,5 jaar na t.h.t. nog steeds niet taai uit de verpakking komen..)
Food Rule nr. 20. It’s not food if it arrived through the window of your car..
Food Rule nr. 21. It’s not food if it’s called by the same name in every language (think big mac, cheetos of pringles)..
Food Rule nr. 39. Eat all the junk food you want as long as you cook it yourself..
Food Rule nr. 44. Pay more, Eat less..
Food Rule nr. 57. Don’t get your fuel from the same place your car does..
Food Rule nr. 64. Break the rules once in a while!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten